سـ‌ع‌ـید نوشت

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

«سـ‌ع‌ـید نوشت»

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت؛
روزگاری هم به من کردار بی گفتار ده
صائب تبریزی

ســ‌ع‌ـــید's book recommendations, liked quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)
کارهای خوب!
پیام های کوتاه

◾️ اخرین مطالب...

به مناسبت هفته کتاب و البته کمی‌دیرتر از سال‌های قبل که لیست کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه کتاب را منتشر می‌کردم، امسال هم مجموعه کتاب‌هایی را که برای رفع نیاز علمی و یا در راستای علاقه و دغدغه شخصی‌ام بودند و باید تهیه می‌کردم؛ منتشر می‌کنم. مقدمات و شیوه انتخاب کتاب را در معرفی‌های سال‌های قبل گفته بودم که دیگر تکرار نمی‌کنم و می‌توانید از لینک‌های زیر ببینید.


باز هم کتاب نوش جان کنیم (لیست کتابهای نمایشگاه کتاب 96)
کتاب‌خَرها یا کتاب‌خوان‌ها (لیست کتابهای نمایشگاه کتاب 95)
ده کتاب (لیست کتابهای نمایشگاه کتاب 94)


چند پیشنهاد:

- کتاب را بر اساس دغدغه‌های شخصی (نه فقط وقت‌گذرانی و لذت بلکه از روی رفع نیاز فکری و سوادی) تهیه و مطالعه کنید.
- از اساتید و بزرگترها بخواهید در زمینه‌های تخصصی به شما معرفی کنند.
- از پراکنده‌خوانی دوری کنید (مگر در یک حوزه مشخص)
- اگر هم کتاب‌خوان نیستید حداقل روزی نیم‌ساعت کتاب را در برنامه خود جای دهید!
- به دانسته‌های خودتان اکتفا نکنید که خطرناک است! کتاب بی‌منت شما را بالا می‌برد



- کتاب «امر روزمره در جامعه پساانقلابی»
انتشارات فرهنگ جاوید
نوشته عباس کاظمی

برای من حداقل از تعاریف شنیده شده (و پیش از خواندن) کتاب جذابی است. وقتی در همان روز اول نمایشگاه خریدمش؛ صفحات زیادی را همان یکی دو روز اول خواندم. کتاب در زمینه‌های مختلفی مثل نشانه‌نشاسی و اثروضعی افکار و فرهنگ و تمدن به‌وجود آمده بعد از انقلاب اسلامی و سیر گذار آن در جامعه مطالب جالب و در عین حال ساده‌ای را بیان کرده است. کتاب درباره زندگی اجتماعی و فرهنگی اشیا و نمود آن‌ها در جامعه بعد از انقلاب است. از مواجهه مردم با صف‌های مختلف، پیکان، مصرف‌گرایی، خرید و شادی گرفته تا دیوارنگاره‌های شهر... کتاب را کامل نخواندم اما همین مقداری که خواندم جذاب بود!


- کتاب «روانکاوی فرهنگ عامه»
نشر ثالث
نوشته دکتر بَری ریچاردز
مترجم دکتر حسین پاینده

بعد از تلاش ناموفقم درباره نوشتن یادداشتی، به پیشنهاد یکی از اساتید، این کتاب را تهیه کردم. این هم کتاب جذابی به نظر می‌رسد! کتابی که به این سوالات (از دیدگاهی روانکاوانه و فرهنگی) پاسخ می‌دهد: چرا فوتبال تا به این حد پُرطرفدار است؟ جایگاه اتومبیل در فرهنگ مدرن چیست و چرا برخوردار بودن از اتومبیل به موضوعی حیاتی در زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است؟ ولع خرید از کجا ناشی می شود و چرا زرق وبرقِ کالای جدید برای ما اینچنین فریبنده است؟ آگهی های تجاری و تبلیغات کالا با توسل به کدام تدابیر در ما اثر می گذارند؟ شیفتگی جوانان به موسیقی پاپ ریشه در چه عوامل ناخودآگاهانه ای دارد؟

- کتاب «جهان‌های اجتماعی»
انتشارات کتاب فردا
نوشته حجت الاسلام دکتر پارسانیا

از دوران دانشجویی عادت داشتم دو جزوه می‌نوشتم؛ یکی سوالات و نکاتی که تدریس استاد بود و درس رسمی ما محسوب می‌شد یکی هم سوالات و ابهامات ذهنی خودم نسبت به مسأله مورد بحث که در آینده در منابع ایرانی-اسلامی جستجویش کنم. یکی از مهمترین سوالاتم هم این بود که نظریه‌هایی که برای قرن‌های هجده و نوزده و برای جامعه غرب است چطور می‌تواند در زمان حاضر راهگشای یک جامعه دیگر یعنی ایران اسلامی باشد! کتاب‌ها و یادداشت‌های دکتر پارسانیا را قبلاً می‌خواندم و به تازگی با این کتاب آشنا شدم و با توجه به موضوع و محتوای کتاب که درباره جهان‌های اجتماعی و هویت و رفتارهای انسانی در جوامع است، به نظرم برای من و دغدغه‌هایم و همان ابهامات و سوالاتم کتاب مفیدی است...


- کتاب «ماجرای فکر آوینی»
نشر معارف
نوشته وحید یامین‌پور

برای مثل منی که فرصت و حوصله و عزم مطالعه همه آثار شخصیت صاحب‌فکر و نظری چون شهید آوینی را ندارم این کتاب تازه به چاپ رسیده بهترین پیشنهاد است. بالاخص اینکه کسی که مثل وحید یامین‌پور آراء و اندیشه‌های مرتضی آوینی را به شکل درسگفتار ارائه کرده باشد و حالا در این کتاب به چاپ رسانده باشد. این کتاب را هم تورق کردم خیلی جذاب بود بالاخص با توجه به مثال‌های روز و بیان و قلم روان یامین‌پور... به شدت توصیه می‌شود


- کتاب «قدرت ارتباطات»
انتشارات علمی فرهنگی
نوشته مانوئل کاستلز

با ترجمه حسین بصیریان جهرمی
به پیشنهاد دوستی این کتاب را تهیه کردم. این کتاب نشان می‌دهد پایه جوامع بر اساس روابط قدرت شکل می‌گیرد و به همین دلیل نهادهای حاکم بر زندگی، ما را تحت کنترل خود در می‌آورند. در معرفی کتاب که توسط خود نویسنده و در پیامش به مناسبت ترجمه کتابش در ایران آمده است اینطور گفته شده که قدرت اساساً در اذهان مردم، معطوف به اراده می‌گردد. [و به همین خاطر است که] شیوه تفکر انسان‌ها، در نهایت رفتار آنها را تعین می‌بخشد.


- کتاب «رویای یک دیدار»
انتشارات عهد مانا
سید ناصر هاشم‌زاده

این کتاب یک رمان است؛ که نه فقط رمانی برای لذت بردن بلکه برای فهمیدن و دانستن درباره شخصیتی جذاب به نام روزبه... داستانِ رویای یک دیدار داستان گیرا و پرهیجان روزبه، جوانی زرتشتی است که حتماً شما را با خود تا به انتهای داستان می‌کشاند...


- کتاب «زمانه ما و نهج‌البلاغه»
انتشارات سدید
فرزاد جهان‌بین

نهج‌البلاغه کتاب بزرگی است. زیادی از این کتاب دوریم! این کتاب که به تازگی از منتشر شده است از فردی است که مدت‌ها در ذیل نهج‌البلاغه به تحقیق و کنکاش مشغول بوده و حالا برداشت‌هایی از نهج‌البلاغه را در رابطه با مسائل روز جامعه ما نوشته است.


- کتاب «حلقات انسان 250 ساله»
انتشارات صهبا
گردآوری شده

کتاب سابق و معروف انسان 250 ساله کتابی جذاب و نو بود که به زبان عربی نیز ترجمه شد و بسیار فراگیر شد. مجموعه هفتاد سخنرانی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که در طی سال‌ها به تفسیر و تحلیل زندگی مبارزاتی و سیاسی اهل بیت(ع) می‌پرداخت و دوستانِ زحمت‌کش و خستگی‌ناپذیر صهبا به طرز جذابی آن‌ها را در کنار هم گردآوری کرده بودند. اما این کتاب که به تازگی و در فروردین سال 98 منتشر شده است در همان راستا و در همان مسیر و پس از دست‌یافتن به برخی بیانات منتشر نشده (حدد 700 سخنرانی) و بدون تکرار مطالب نسبت به کتاب قبلی است. که البته این بار در انتهای کتاب تحلیل، توضیح و تصاویر و داده‌های منحصر به فردی منتشر شده که فهم و نظام مطالب را جذاب‌تر و راحت‌تر می‌کند. به شدت هم توصیه می‌شود.

- کتاب «خاستگاه» (منشأ یا سرچشمه)
انتشارات کتابسرای تندیس (روزبهان یا شمشاد)
اثر دُن براون
ترجمه حسین شهرابی

نویسنده کتاب فردی مشهور و شناخته شده است و آثارش معمولاً پرمخاطبند. این کتاب را اما به دلیل آموختنی‌های زیاد و هیجان بالا و توصیه‌های فراوان تهیه کردم. به دلیل نبود حق نشر و کپی رایت، نشرهای مختلفی با نام‌ها و ترجمه‌های مختلفی آن‌را منشتر کرده اند که به نظر کتابسرای تندیس و شمشاد از باقی بهتر باشند (با توجه به پرس‌وجوها) درباره کتاب و نویسنده‌اش که خواندم بیشتر ترغیب شدم به خواندن این کتاب...
 
- کتاب «بالانشین»
انتشارات قبسات (مجموعه مهرستان)
آمنه بختیاری، بهاره نصیری و مرضیه طاهری

کتابِ لازم و مناسبی است. رسانه و فضای مجازی بیش از حد وارد زندگی فردی و اجتماعی شده است و لازم است برای تربیت شدن و آشنا شدن خود و اطرافیان و فرزندان در این زمینه، سواد لازم را داشته باشیم. کتاب‌های زیادی دراین باره نوشته شده و در حال نوشتن است! اما این کتاب با رویکرد خانواده نوشته شده و در عین حال با رویکرد علمی اما با قلمی روان و ساده نوشته شده است.

- کتاب «پریدخت»
انتشارات قبسات (مجموعه مهرستان)

حامد عسکری

کتاب در این مدت خودش را معرفی کرده است. البته این کتاب را قبل از نمایشگاه گرفته بودم. واقعاً جذاب بود! جذابیتی که در بین آن تاریخ قاجار هم می‌خوانید و دل و قلوه دادن و گرفتن شخصیت‌های اصلی داستان هم شما را برمی‌انگیزد! ماجرای یک عاشق و معشوق است که از طهران به پاریس بین هم نامه‌هایی رد و بدل می‌کنند و هر کدام از احوال و اوضاع خود در نامه‌ها می‌گویند... نثر این کتاب زیبایی و شیوایی خاصی دارد به این دلیل که به نثر زمان قاجار نوشته شده است که البته در انتهای کتاب هم برخی از کلمات را هم توضیح داده است. کتابی است که با شخصیت‌های آن زندگی می‌کنید. واقعاً جذاب بود. برای من که کتاب نو و جدیدی بود و بسیار توصیه می‌شود.


- کتاب شعر «اکنون»
انتشارات سوره مهر
فاضل نظری


- کتاب شعر «فاتحه»
انتشارات نزدیکتر
از دوست عزیزم امیر تیموری که بالاخره منتشر شد!



ضمناً پیشنهاد می‌کنم به انتشارات آریانا قلم، اطراف، اسم، جمکران، علمی فرهنگی، دیدمان هم سری بزنید...

  • سـ‌ع‌ـید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بایگانی