سـ‌ع‌ـید نوشت

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

«سـ‌ع‌ـید نوشت»

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت؛
روزگاری هم به من کردار بی گفتار ده
صائب تبریزی

ســ‌ع‌ـــید's book recommendations, liked quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)
کارهای خوب!
پیام های کوتاه

◾️ اخرین مطالب...

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

بلاگ‌نوشت؛ 

السلام؛

در مملکت «تئوری‌ گو» ، «نق زن» و «منورالفکر» بسیار داریم که در قالب‌های متعددی از جمله منتقد، نویسنده، تئوریسین و استاد به فعالیت مشغولند! عده‌ای، همیشه و همه‌جا فقط نقد می‌کنند، البته بیشتر، شبیه نقد است، و در واقع چیزی جز جار زدن اشتباهات و ضعف‌ها نیست، چیزی جز نق زدن نیست! الان هم نود درصد فرهنگی کارهایمان، نق‌زن‌های قهاری‌اند! فقط حرف و حرف! دریغ از یک راه حل! مثلاً کتابی چند صد صفحه‌ای نوشته می‌شود که در مملکت ما فلان خلاف دینی که با چشم غیر مصلح هم دیده می‌شود، معضل است! یا چند صد صفحه کتاب نوشته می‌شود که در مملکت ما فلان مسئله فرهنگی رعایت نمی‌شود! بله، داریم به عینه می‌بینیم!! به جای این همه قیل و قال یک راه حل پیشنهاد کنید!

گاهی هم، این به اصطلاح نقدها، پز روشنفکری محسوب می‌شود؛ مثلاً طرف، هر روز نمایشگاه کتاب است، خرید هم می‌کند، باز به خاطر نگاه حزبی یا مخالفت با فلان نهاد و خط سیاسی یا حتی به خاطر اینکه الان انتقاد از نمایشگاه کتاب روی بورس است، کورکورانه مشغول تکرار یک‌سری حرف‌های بی‌ارزش می‌شود!! که چی؟ که مثلاً آقا صاحب‌نظر شدند!

صاحب نظر بودن، داشتنِ قدرتِ تحلیل و مواضعِ شخصی، نسبت به رویدادهای مختلف، خیلی هم خوب و پسندیده است اما راه حل دادن، صاحبِ نظری بودن که معضل را حل کند، پسندیده‌تر است!

فقط لب و دهن نباشیم!

به نظر شخصی حقیر! کتاب، خریدنش خوب است اما خواندش مهمتر است؛ الگوی نمایشگاه کتاب این سالها هم مشکلات زیاد دارد اما ما مشکل کتابخوانی بیشتر داریم، پس تا ارائه الگوی بهتر و البته اجرای آن، کتاب خریدن و کتاب خواندن خوب است!

والسلام.

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ نوش جان کنیم؛ 

السلام؛

کتاب را باید «نوش جان کرد» و این یعنی هر کتابی مناسب «جان» نیست! یعنی اگر جان شما نیاز به غذا داشته باشد - همان مثال غذای روح- شما اول آن‌ چیزهایی که نیاز است، آن‌ چیزهایی که ضروری است و در جان شما وجود ندارد را به خود می‌رسانید! خود را تقویت می‌کنید. اساساً کتاب هم همین است. بنده این را برای خود قانون کردم! یعنی تا زمانی‌که به بسیاری از نیازها و دانستنی‌ها و تجربیات آگاهی پیدا نکردم، باید کتاب‌هایی بخوانم که این نیازها را برای من تأمین کند!

امروز، به عنوان یک برادر کوچک‌تر و در کمال تواضع، به طور بسیار خلاصه، کتاب‌هایی که بزودی و با برپایی نمایشگاه کتاب، نوش جان خواهم کرد را، اینجا معرفی و یادداشت می‌کنم؛ هم برای این‌که فراموش نکنم! و هم اینکه دوستانی که از اینجا گذر می‌کنند، اگر چشمشان خورد، نگاهی بیاندازند، شاید به کار ایشان هم آمد و گرفتند و نوش جان کردند!

قبل از معرفی کتاب‌ها ذکر چند نکته‌ی تجربی لازم است؛

اول اینکه برخی از این کتاب‌ها شیرین است؛ برای همه! برخی هم شیرین است؛ نه برای همه! به همین دلیل برخی از کتاب‌های زیر ممکن است برای من بیشتر شیرین باشد تا برای شما!

دوم اینکه اول کتاب‌های نصفه کاره‌ی خود را تمام کنید بعد کتاب جدید تهیه فرمائید!

سوم اینکه در معرفی کتاب ترتیب خاصی مد نظرم نیست!

چهارم اینکه برای توضیحات بیشتر درباره هر کتاب می‌توانید روی (+) کلیک کنید!

پنجم هم اینکه قطعاً بزرگان، نویسندگان، اساتید و بزرگوران دیگر نیز به توصیه‌ی کتاب، پیشنهاد کتاب و ارائه سیر مطالعاتی پرداخته‌اند که می‌توانید از آن‌ها نیز جویا شوید.

ضمناً این مطلب ممکن است بروز شود!

* به یاد «کتاب بخوانیم» حسین احمدی سخا؛ غرقِ در رحمت خدا...

  • سـ‌ع‌ـید

بایگانی