سـ‌ع‌ـید نوشت

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

«سـ‌ع‌ـید نوشت»

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت؛
روزگاری هم به من کردار بی گفتار ده
صائب تبریزی

ســ‌ع‌ـــید's book recommendations, liked quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)
کارهای خوب!
پیام های کوتاه

◾️ اخرین مطالب...

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

بلاگ‌نوشت؛ 
تحریم‌های تسلیحاتی و نظامی جزو اولین محدودیت‌ها و تحریم‌هایی بود که آمریکا و بتع آن اتحادیه اروپا (به بهانه‌ی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی) علیه ایران اعمال کردند.
(با نگاهی واقع‌بینانه و بدور از تعصب) امروز با گذشت سی و اندی سال، ایران با رشد کمی و کیفی در این زمینه، دارای پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی در منطقه و در عین حال (به اذعان غربی‌ها) جزو ده قدرت برتر نظامی دنیاست! آن هم با سرانه‌ی بودجه دفاعی و نظامیِ به مراتب کمتر از همان کشورهای تحریم کننده...! شاهد مثال هم همین موشک‌هایی که ثمره‌ی سالها تحریم سپاه و روی پای خود ایستادن برای تولید بهترین‌ها بود!
در عین حال صنعت خودروسازی با بودجه‌های کلان و با بیش از نیم قرن سابقه در کشور، به بهترین بازار برای کمپانی‌های فرانسوی و چینی و... تبدیل شده! خودروسازانی که تنها با قراردادهای مشارکتی و سهامی، اقدام به مونتاژ محصول مشترک می‌کنند؛ آن هم بدون «انتقال دانش و فناوری» که در اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام، جزو پیش‌شرط واردات و قراردهای خارجی است!! صنعتی که با «عادت به مونتاژ» و ‌«تولید پرهزینه و کم‌کیفیت»، در انحصار و حاشیه امن اقتصادی و نفوذ دولتی‌هاست...!

شاید امروز جزو بهترین خودروسازان دنیا می‌بودیم؛ اگر صنعت خودروسازی ما نیز مورد تحریم قرار می‌گرفت!!
  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در این زمینه نوشت: یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ایران در مناظره‌های انتخاباتی، سپاه پاسداران را متهم کرد که با نوشتن شعار علیه اسرائیل روی موشک‌ها، اقدام به مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای (موسوم به برجام) کرده است. او گفت چرا شهرهای زیرزمینی موشک را نشان دادند؟ لازم به ذکر است روزنامه‌های سعودی نیز از حمله‌ی این کاندیدا، به توان موشکی نظام خود ابراز رضایت کردند!

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

 این همه تفسیر به رأی و برداشت غیر مرتبط نسبت به یک تعبیر از بیانات رهبر مملکت، هنر می‌خواهد! رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی امسال، فعالان دانشجویی را دوباره با جملات و بیانات مهم و مستقیمی مورد خطاب قرار دادند که باز هم تأمل برانگیز بود!

این جملات را با دقت بخوانید:

«...نگویید دیگر نمی‌شود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد [...] همه‌ی هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند! البته قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید!»

آتش به اختیار یک اصطلاح جنگی است! دستوری که از طرف فرمانده (یا بواسطه اطلاع دیده بان ) به نیروهای در حال رزم صادر می‌شود؛ آن هم در زمانی که جنگ به شدت بالا گرفته و سنگین شده است و یا فضای نبرد سخت و دشوار شده و این سختی، موجب آشفتگی گردیده. در این شرایط سراسر میدان (بعبارتی) تبدیل به هدف می‌شود و هر کس هر کجا را زد؛ هدف است!

رهبر انقلاب، میدان‌های فعالیت فرهنگی و وضعیت فرهنگی کشور را در شرایط جنگی می‌بینند (و از تعابیری مثل جهاد، آتش به اختیار، افسر، قرارگاه و ...استفاده می‌کنند) اما آیا مسئولین ، دانشجویان و نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر حالت جنگی به خود گرفته‌اند یا نه!

حالا بماند که قرارگاه مرکزی استعاره از کدام نهاد، دستگاه و سازمانی است که فعالیتش مختل شده است و کارایی لازم را ندارد!


اما بدانیم؛ بهترین تعریف آتش به  اختیار را سال‌ها قبل شهید بهشتی بیان کرد:

«این انقلاب و این جامعه آنقدر کار درش هست که دیگر استراحت بی استراحت! آنقدر کار هست که می‌توان انجام داد؛ بی آنکه هیچ پست و سمت و حکم و ابلاغی در کار باشد...»


  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 
قبل از آنکه یک ایتالیایی بنام «کریستوبال کلن» معروف به کریستف کلمب به شکل کاملاً اتفاقی و در حدود فقط 500 سال پیش؛ سرزمین فعلیِ آمریکا را پیدا کند، در متون کهن عربی و آمریکایی و همچنین در قدیمی‌ترین اطلس جهان که مربوط به 500 سال پیش از میلاد مسیح بود، از خلیج فارس با نام‌هایی چون «دریای فارس، الخلیج الفارسی، persian, persice, Persicus و...» یاد می‌شد!

وزیر خارجه ترامپ در یکی از نطق‌های خود عبارت مجعول «خلیج عربی» را به کار برد که بسرعت با واکنش کاربران فارسی زبان فضای مجازی روبرو شد و در شبکه‌های اجتماعی هشتگ و عبارت #PersianGulf تبدیل پر کاربردترین واژه‌های شبکه‌های اجتماعی شدند.

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

ماه رمضان است! چندروز تعطیلی است! برخی از مردم به هر دلیلی روزه نگرفتند و از این فرصت حداکثر استفاده‌شان را کردند و راهی سفر داخلی یا خارجی شدند! عده‌ای هم روزه هستند و راحت به اعمال عبادی خود می‌پردازند!

روزهای گذشته هم یکی از پرشورترین انتخابات ها برگزار شد!

دم افطار هم سریال‌ها و برنامه‌ها تلویزیونی و یا فضای مجازی و دید و بازدیدها، مشغولیت اصلی مردم است

اخبار هم که برنامه ثابت خانه‌هاست؛ چه از صدا و سیما و چه از فضای مجازی! اما وقتی خبرها و تصاویر انگلیس، فرانسه، افغانستان، ترکیه، پاکستان، عراق و... را دنبال می‌کنم و می‌بینم؛ (بعد از نگرانی و دعا) خدا را شکر می‌کنم!

خدا را شکر می‌کنم که امنیت داریم!‌ ...و چه مولایی بود امام علی(ع) که این سال‌ها را می‌دید که فرمودند دو نعمت پنهان هستند؛ سلامت و امنیت!

جای شکر دارد! شکر به خاطر مردمی که در روز از دست رفتن بزرگمرد تاریخ ، که ضامن امنیت‌شان بود، مشغول سفر و خوش‌گذرانی هستند یا آرام و آسوده به زندگی روزمره و روزه‌داری خود می‌پردازند!

ما هم اینطور شکر می‌کنیم که باز هم خمینی در فکر و جان سربازهای قنداقه‌ای دیروز که نسل سوم امروز هستند؛ متجلی شد؛ تا امنیت برای ما اینقدر تکراری و تبدیل عادت شود!

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

امام

راه امام ایدئولوژیکیست نه ژنتیکی!

او دارای صراحت و صداقت بود دارای این جذابیت بود امروز اما جذابیت سانسور می‌شود

جای صراحت و صداقت منفعت طلبیست


رحلت امام امت تسلیت...

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

 

همین ایران بود،
همین ملت بود،
همین موقعیت جغرافیایی بود،
همین فقه بود،
همین قرآن بود،
همین نهج البلاغه بود،
اما او نبود،
هیچ چیز نبود،
هیچ چیزی نداشتیم؛
بعد او پدید آمد ...
قدم در صحنه گذاشت؛ ما را زنده کرد.


  • سـ‌ع‌ـید
زیبایی کلام؛ 

هر روزه داری هنگام افطار یک دعای اجابت شده دارد. پس در اولین لقمه افطار بگو: به نام خدا ، ای خدایی که آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش.


 ان لکل صائم عند فطوره دعوة مستجابة فاذا کان اول لقمة فقل : بسم الله اللهم یاواسع المغفرة اغفر لی


امام حسن مجتبی علیه السلام

 اقبال الاعمال ، ص 116


زیبایی کلام؛ مجموعه احادیثی از معصومین که کمتر شنیده یا نشنیده‌ایم!

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 



سند 2030 «واقعاً» چیست!
از کجا آمده و چگونه ایران آن را پذیرفت!؟
 گزارشی از روند تصویب و ماهیت سند


این یادداشت معتبر را از اینجا بخوانید: 
yon.ir/2030doc

گزارشی از: آقای علیرضا خورسند

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 
همیشه می‌خواستند خدا را برای ما اثبات کنند! با انواع و اقسام برهان‌ها... دریغ از اینکه روش خود خدا، چیزی جز این‌ها بود...
قرآن در اولین کلام، خدا را اثبات نکرد؛ به ما یاد داد خدا را بفهمیم و بشناسیم و از همه مهمتر درک کنیم؛ الحمد لله رب العالمین...
و چه خوب خدایی است؛ خدایی که...

و این‌را باید هر کس خودش بفهمد! اینکه چه خوب خداییست...
آن هم به دلیل این خصلت انسان است که دوست دارد حتماً خودش همه چیز را تجربه کند و برایش اثبات شود؛ و خداوند چقدر به ما بنده‌هایی که می‌خواهیم با محاسبات دودوتا چهارتای مادی با او مراوده داشته باشیم، از سر لطف و بزرگی و مهربانی؛ می‌خندد...

  • سـ‌ع‌ـید

بایگانی