سـ‌ع‌ـید نوشت

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

«سـ‌ع‌ـید نوشت»

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت؛
روزگاری هم به من کردار بی گفتار ده
صائب تبریزی

ســ‌ع‌ـــید's book recommendations, liked quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)
کارهای خوب!
پیام های کوتاه

◾️ اخرین مطالب...

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

زیبایی کلام؛ 

هیچ‌کس نیست در قیامت مگر آنکه آرزو کند ای کاش امام حسین علیه‌السلام را زیارت کرده بودم؛ آن‌هنگام‌که می‌بیند خدا با زوار حسین علیه‌السلام چه می‌کند


امام صادق علیه‌السلام


زیبایی کلام؛ مجموعه احادیثی از معصومین که کمتر شنیده یا نشنیده‌ایم!

  • سـ‌ع‌ـید
یک برش کتاب؛ 

یک برش کتاب - ... گویا مانند کسانی که به امامت اعتقاد ندارند، ما نیز امیرالمومنین علیه‌السلام را نداریم و مانند آن‌ها زندگی می‌کنیم که آن حضرت را ندارند! با اینکه قرآن را در یک دست و عترت را در دست دیگر داریم، ولی گویا دستمان خالیست و هیچ نداریم...

حاج شیخ عبدالکریم حائری فرمود «سنی‌ها عترت را ضایع کردند و شیعه‌ها قرآن را...»، ولی بنده به گمانم اگر کسی یکی از این دو را ضایع کند، دیگری را هم ضایع خواهد کرد و هر دو باهم وحدت دارند...

رحمت واسعه
اثر ماندگار مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

تفکر و ذهنیت انسان‌هاست که باعث می‌شود مسأله‌ای برایشان مهم باشد یا نه! هرچند «جمعی» که افراد برای خود انتخاب می‌کنند و بواسطه‌ی آن محیط فرهنگی خود را شکل می‌دهند هم بر تصمیماتشان اثرگذار است؛ محیطی که می‌تواند افراد را تصحیح کند و یا بالعکس؛ به بیماری روشنفکرنمایی دچارشان کند!

قاعده‌ی بالا بر مسؤلین کشور هم صدق می‌کند! یکی از مصادیقش هم این است که در روزی که پیامبر فرمود تنها آن‌را به من تبریک بگویید، در روزی که امام صادق فرمود بخشش‌های خدا غیرقابل شمارش است، در روزی که امامرضا فرمود مردم بیشتر از شب قدر عفو می‌شوند و در روزی که به تهیت و ابراز شادی، بسیار توصیه شده؛ نه خانواده ها و نه مسؤلین صدا و سیما و نه مسؤلین دولتی و‌ نه شهری، روح شادی و نشاط را در جامعه ندمیدند!

غدیر از نوروز قطعاً کمتر نیست و حتماً بالاتر و باارزش‌تر است! وقتی کودک و نوجوان ما فضای نشاطِ عید را در قالب «پوشیدن لباس نو، عیدی دادن و عیدی گرفتن و دیدوبازدید» درک نکند؛ باید منتظر دین‌زدایی بود و فاتحه‌ی آموزه‌های دینی که شامل امر و نهی‌های لفظی می‌شود را خواند!

  • سـ‌ع‌ـید
زیبایی کلام؛ 

 خداوند سه چیز را در سه چیز پنهان نموده:

رضاى خود را در اطاعتِ خویش پنهان کرده؛ پس هیچ طاعتى را کوچک نشمار؛ شاید رضاى خدا در همان باشد.

خشم خود را در معصیت مخفى کرده؛ پس هیچ معصیتى را کوچک نشمار؛ شاید خشم خدا در همان باشد.

دوستان خود را در میان مردم پنهان کرده؛ پس هیچ‌کس را حقیر نشمار؛ شاید همان فرد؛ ولى خدا باشد.


-

امام محمد باقر علیه السلام

 بحارالانوار، جلد17، صفحه166


زیبایی کلام؛ مجموعه احادیثی از معصومین که کمتر شنیده یا نشنیده‌ایم!

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

خانواده‌هایی هستند که سال تا سال، توانایی خریداری و میل کردن گوشت را ندارند! و در عین حال، شاید بسیاری از ما باشیم که برای برای کوچکترین و کمترین مصارف غذایی، گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کنیم و همیشه در خانه‌ی ما پیدا می‌شود...

خالا موعد عید قربان است؛ فردی خدمت پیامبر رحمت (ص) رفت و از عدم تواناییش برای قربانی کردن گفت و حضرت فرمود قرض بگیر و قربانی کن که ادای آن برعهده خداست...

این روز‌ها همه در تکاپوی قربانی کردن هستند! اینکه گوشت قربانی را به بستگان و اطرافیان -از دارا و ندار- بدهیم (البته به دور از فخر فروشی)؛ هیچ هم عیب نیست، صله به همه پسندیده است... اما قطعاً کمک به نیازمندان با آبرو، اولویت و انفاق هم هست! امسال می‌شود از گوشت قربانی؛ نیازمندان سهم بیشتری ببرند!

سفره‌هایی که به خاطر بی‌کفایتی مسئولین اقتصادی و دولتی و به هزار و یک دلیل دیگر کوچکتر شده را با سفره مهربانی گسترده کنیم! عمل به امثال این رسم‌های دینی است که روحیات و خصلت‌های خوب را نشر می‌دهد تا ایرانی‌های مسلمان به «مهربانی» و «هم‌نوع دوستی» معروف باشند!

با کمی تلخیص؛ برداشتی از پیام‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی در کمپین سفره مهربانی

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

مدتی بود که به خاطر حرکتی خودجوش در زمینه‌ی ازدواج و به دلیل نیاز به دانشی که (در سال‌های قبل) برای ارتباط دینی و تربیتی با نوجوانان داشتم؛ به مطالعه در مسائل و مشکلات جنسی پرداختم. در دانشگاه نیز به واسطه‌ی بهره‌مندی از استادی دلسوز و آگاه که دروس را به شکل پژوهش محور ارائه می‌کرد، موضوع تحقیق و کنفرانس من در همین زمینه انتخاب شد.

لب مطلب اینکه فجایعی مثل: «افزایش ضریب خطر بارداری و سالخوردگی و کاهش جمعیت»، «آسیب‌های تربیتی و فاصله سنی با فرزند»، «از بین رفتن نقش‌های فامیلی مثل خاله و عمو و...»، «سخت‌گزینی به دلیل افزایش سن و پایان سن بلوغ عاطفی»، «آسیب‌های ناشی از فردگرایی»، «عدم روحیه مسئولیت‌پذیری و خانواده‌گریزی»، و... به دلیل تأخیر در ازدواج جوانان بروز کرده است! این مسائل جای خود؛ از طرفی بدانیم که میانگین بلوغ جنسی در کودکان به 11 سال و میانگین سن ازدواج هم به 30 سال رسیده است!

حالا کمی فکر کنیم! به اینکه قوه‌ی جنسی که خداوند در انسان نهاده؛ غیرقابل سرکوب است و فقط باید آن‌را از طریق صحیح هدایت کرد.

پس باید پرسید که چه سرنوشتی در انتظار جامعه‌ی ماست!؟ نوجوانان و جوانانی که در حد فاصل سن بلوغ تا ازدواج، در اوج فشار و شهوت جنسی، به مسائلی که مقدمه و آمادگی پذیرش آن‌را ندارند٬ دست پیدا می‌کنند؛ آن‌هم پیش از موعد و بدون آگاهی، آن‌هم با دسترسی‌های باز به اسم آزادی ...

نتیجه‌ی این رشته از دلایل را در احادیث معصومین(ع) می‌توان یافت! پرواضح است که اخلاق، روزی مادی و برکات معنوی و دین داری و... در جامعه کمرنگ می‌شود! چه آنکه متخصص فقه و حدیث و مجتهدی چون رهبر انقلاب (زمانی که دانشجویی، مسئولین را در زمینه ازدواج مورد مطالبه قرار می‌دهد) نه به وزیر رفاه، نه به وزیر اقتصاد و نه به وزیر جوانان؛ بلکه به وزیر بهداشت اشاره می‌کند و در این زمینه توصیه می‌کند که؛ «هر چه بتوانیم در جامعه مسأله‌ی مشکل جنسی جوانان را حل کنیم؛ به نفع دنیا و آخرت ماست...»

سالروز ازدواج فرخنده دردانه خلقت (س) با امیرالمؤمنین علی (ع) مبارکا باشد.

  • سـ‌ع‌ـید

بایگانی