سـ‌ع‌ـید نوشت

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

«سـ‌ع‌ـید نوشت»

بلاگ و روزنوشت‌های فرهنگی و شخصی سعید ابوالحسنی‌نژاد؛

مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت؛
روزگاری هم به من کردار بی گفتار ده
صائب تبریزی

ســ‌ع‌ـــید's book recommendations, liked quotes, book clubs, book trivia, book lists (read shelf)
کارهای خوب!
پیام های کوتاه

◾️ اخرین مطالب...

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

بلاگ‌نوشت؛ 

آیا می‌دانستید لوازم خانگی در مهدکودک‌های هلند بعنوان اسباب بازی استفاده می‌شود تا آموزش در مدارس به مسائل تئوری محدود نشود و مهارت زندگی در کودک تقویت شود!

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

جناب دکتر عباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود مطلبی درباره مناظرات امام رضا(ع) به این شرح نوشتند: «امام رضا(ع) خراسان را مشرق گفتگو و مناظره ساخت. این سنت رضوی را به جای طرد و تکفیر بنشانیم.»

مطلب ایشان بهانه‌ای شد تا بنا به مطالعه و معرفت ناچیزم نسبت به امام غریبم چند نکته‌ی کوتاه را یادآور شوم:

1. مأمون ملعون زمینه‌ی این مناظرات را فراهم کرد تا از این طریق شکستی به امام رضا(ع) تحمیل کند؛ اما منشأ برکات شد!

2. امامم در گفتگو با هر بزرگی از آئین خودش پاسخ می‌آورد! علم بیکران امام معصوم بود که باعثِ این همه برکات علمی و دینی و اجتماعی، برای افراد همان عصر و عصر کنونی شد

3. فضل ابن سهل (معتمد مأمون) امام را صدا زد و گفت: مأمون گفت دوست دارید برای صحبت با این بزرگان بیایید و اگر هم دوست ندارید؛ نیایید! امام فرمودند: «سلام مرا به او برسان و بگو مى‌دانم چه مى‌خواهى!؟ ان‌شاءالله صبح خواهم آمد»

4. امام مجموعاً در هفت مناظره شرکت کردند. برخی در حضور بزرگان و برخی به شکل خصوصی. مناظراتی با: جاثلیق (عالم بزرگ مسیحی)، رأس الجالوت (پیشواى بزرگ یهودیان) هربز اکبر (خادم بزرگ زرتشتی)، عمران صابى (عالمی از صابئین)، سلیمان مروزى (عالم کلام)، على بن محمد بن جهم (از بزرگان ناصبین) و پیروان مذاهب دیگر...

5. بخش‌های بسیاری از تاریخ اسلام و زندگانی سیاسی ائمه هم هست که درس و عبرت‌های عینی برای زندگی اجتماعی و سیاسی امروز ما دارد و خدا توفیق درک آن‌ها را به دهد ان‌شاءالله...

6. برای یافتن درک صحیح از شرایط جامعه در زمان عباسیان نیاز به مطالعه بسیار است اما برای دانستن جزئیات و نتایج مناظرات به کتاب عیون اخبار الرضا و یا کتاب مناظرات تاریخی امام رضا نوشته آیت الله مکارم شیرازی رجوع فرمایید.

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

طبق نظرسنجی‌هایی که شد؛ صدا و سیما، هنوز منبع رسمی دریافت خبر، برای بسیاری از مردم است!

بعد از وقوع حادثه‌ای در سطح ملی، لازم است رسانه ملی، برای جلوگیری از پخش شایعات و دوری از اخبار غیرموثق و همچنین آموزش و آرامش دادن، خود را به «اولین منبع رسمی خبر» تبدیل کند! اما نمی‌کند!

ماجرای پلاسکو تقریباً نمونه‌ی خوبی بود که در طول چند روز متوالی، رسانه ملی و شبکه‌ی خبر، دائماً به پوشش زنده و لحظه به لحظه‌ی این حادثه پرداختند.

اما وقتی رسانه‌ی رسمی و خبری سیما، در ابتدایی‌ترین ساعات حادثه، صرفاً به زیرنویس اکتفا می‌کند و اخبار را گزینشی بازتاب می‌دهد و یا شبکه‌های استانیِ مناطق زلزله‌زده، مشغولِ پخش سریال هستند و از همه مهم‌تر؛ رسانه‌ی ما هم فاقد خبرنگاری بحران است؛ طبیعی است که شایعات زیاد می‌شود و مردم هم به سمت راه‌ها و شبکه‌های غیررسمی اطلاع‌رسانی گرایش پیدا می‌کنند!


  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

فیلم «تایگر زنده است» ساخته علی عباس ظفر کریسمس به صورت گسترده در هندوستان اکران می‌شود. این فیلم به حادثه واقعی گروگان‌گیری‌ ۲۵ پرستار هندی شاغل در عراق اشاره دارد که پس از انفعال دولت هند، در نهایت توسط خود داعش آزاد شدند.

اما این موضوع در فیلم به گونه‌ای دیگر تصویر شده و قهرمانی به نام «تایگر» با بازی سلمان خان، به قلب داعش می‌زند و این پرستاران را از چنگال تکفیری‌ها نجات می‌دهد! سلمان خان برای بازی در این فیلم ۱۷ کیلو وزن کم کرد! جلوه‌های ویژه نیز توسط تام استورترس انجام شده که سابقه فیلم‌های پرهزینه‌ای مانند مردان ایکس و بتمن را در کارنامه دارد.

«تایگر زنده است» تولید سینمای هند (بالیوود) با زمینه ای اسلام هراس و ضد پاکستان است، هندی که در عمل هیچ‌ قدامی برای مبارزه با داعش برنداشته و درباره جنایات تکفیری‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه سکوت کرده است؛ اما حالا به مدد سینمایشان ابرقهرمانی ساخته‌اند که مخاطب با دیدنش گمان می‌کند این هند و سلمان‌خان بوده‌اند که ۵ سال در خط مقدم نبرد با داعش جنگیده و آن‌ها را شکست داده‌اند.

البته که حرجی بر سینمای هند نیست و حق طبیعی‌شان است افسانه بسرانید و حالا که نفس‌های داعش به شماره افتاده، پیروزمندانه لگدی بر جنازه‌اش بنوازند! اما نقد جدی بر سینمای ایران وارد است؛ کشوری که سال‌ها در مقابل داعش در عراق و سوریه استوار ایستاده و می‌جنگد و ده‌‌ها محسن حججی تقدیم کرده است.

برگرفته از سینما انقلاب

  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 


...Why You've Never Heard of it!

براساس مقاله‌ای از نشریه آمریکایی huffingtonpost

 

 

دریافت

 

  • سـ‌ع‌ـید
یادداشت‌ها؛ 

...یک فرمول ساده است؛ وقتی یک نظام با انقلاب مردمی بوجود می‌آید، ماندگاری آن‌هم وابسته به مردم است؛ وابسته به تأمین معاش مردم، آرامش روحی و آسایش مردم، امنیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مردم... و شاید مهم‌تر از همه پاسخگویی به افکار عمومی مردم...!

وقتی به نیازهای عادی مردم پاسخ روشنی داده نمی‌شود، بین مردم و مسئولین شکاف میاُفتد...! حالا بماند که امروز، کار از این حرف‌ها گذشته و مسئولینِ دولت و قوه قضائیه و مجلس در قبال عملکرد و تصمیمات خود هم پاسخی نمی‌دهند (و به دنبال آن‌ها نظام اداری و میانی نیز هم...)! و دود مشکلات و سیاست‌های اشتباه در چشم مردم می‌رود! مسئولینی که یک چشم‌بند بزرگ بر چشم‌شان زدند تا وضعیت مردم و البته قواعد کشورداری در اسلام (مثل عدالت و...) را نبینند!

انگار مسئولین؛ در جزیره‌ی جدایی هستند که باید برای خودشان کار کنند نه برای مردم! عده‌ای هم در تلاشند خود را درون این جزیره بیاندازند! بنده خدا ما مردمی که نسل به نسل فقط از سر اعتقاد خیلی‌ها را تحمل می‌کنیم! هر چند قاعده‌ی امام و امت هنوز بر این مردم صدق می‌کند و این قاعده در کنار ایمان به خدا و حضرت حجتش(عج) ما را نگاه داشته! و به قول امام بترسید از آن روزی که این مردم بفهمند و یک انفجار حاصل شود!


«به حسب وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده‌اند و روی مسند نشانده‌اند، ملاحظه آن‌ها را بکنید و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست...» ص380 ج14 صحیفه امام


  • سـ‌ع‌ـید
بلاگ‌نوشت؛ 

ترکیه تا امروز، بیش از سه میلیون پناهجوی سوری را پذیرفته و به هفتصد هزار نفر از کودکان و نوجوانان آن‌ها، آموزش زبان ترکی را آغاز کرده است!

در همین پنج سال هم، بیش از دویست هزار نوزاد سوری، در خاک ترکیه به دنیا آمده‌اند! جالب‌تر اینکه موضوع ششمین همایش بین‌المللی شبکه کودک سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه، چگونگی مدیریت رسانه‌ای همین پناهجویان سوری است!

با اینکه دولت بشار اسد، زبان روسی را به عنوان زبان دوم رسمی سوریه اعلام کرده اما با ادامه‌ی روند فعلی، ترکیه برنده اصلی این جنگ نرم فرهنگی در سوریه خواهد بود!

فراموش نکنیم زبان رکن دوم هویت ملی هر کشور است!

بازنشر با کمی تلخیص از نوشته‌ی استاد دکتر محمد سرشار

  • سـ‌ع‌ـید
یادداشت‌ها؛ 

نهنگ آبی یک بازی تحت موبایل است که فیلیپ بودکین روسی؛ دانشجوی اخراجی روانشناسی آن را طراحی کرده است! بازی به این شکل است که پس از ثبت‌نام، به یک ادمین متصل می‌شوند و باید در زمان مشخصی 50 وظیفه‌ی غیرمتعارف را انجام دهند؛ مثلاً نیمه شب بیدار شده و فیلم ترسناک ببیند یا روی دست خود با چاقو، حروفی را حک کنند و...! کاربر باید از انجام وظایف خود عکس گرفته و ارسال کند تا به مراحل بعد برسد!

در روز پنجاهم، با توجه به همراهی مستمر کاربر و تثبیت رابطه‌ی کاربر با ادمین، از او خواسته می‌شود خودکشی کند!

این بازی در هند، اوکراین و انگلستان بیشترین قربانی را گرفته و علی‌رغم اینکه وزیر ارتباطات و رئیس اورژانس اجتماعی «فقط» هشدار داده بودند و بنا بود بازی مسدود شود؛ اما متأسفانه شاهد خودکشی دختران جوان در اصفهان بودیم!

ماجرای این بازی و مخاطبانش؛ تلنگری به مسئولین و خانواده‌ها؛ و شاید هم مقدمه‌ای است بر بروز اجتماعی دهه هشتادی‌ها... نوجوانان و جوانانی که بواسطه‌ی شرایط غلط اجتماعی (با دلایل متعدد اعم از بستر خانواده تا مدرسه) اجتماع گریز، افسرده، ناامید، بی‌هدف شدند؛ که با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی آن‌ها می‌توان شاهد بخش اعظمی از این معضل بزرگ بود!

  • سـ‌ع‌ـید

بایگانی